woensdag 5 augustus 2009

De eerste dagen in het ziekenhuis

De eerste werkweek zit er voor de helft op. Even een kleine impressie.
De eerste dag was wel even schrikken, maar dat was een maandag. Maandagen zijn in elk ziekenhuis hectisch. Er waren ongeveer 60 patiƫnten die op een dokter wachtten om gezien te worden. Bij een derde was helaas nog geen gynaecologisch onderzoek of echo verricht die in de meeste gevallen toch echt wel nodig bleek te zijn om een correcte diagnose te stellen.Er waren zeker vier vrouwen bij die opgenomen waren onder de verdenking van een miskraam die uiteindelijk niet zwanger bleken te zijn...Nadat ik de visite had gelopen had ik even behoefte aan niks. Geen swahili, geen mensen, geen vragen, geen patiƫnten. Mijn hoofd was een beetje vol. Waar te beginnen.....??
Gelukkig was het lunchtijd en had ik een goede reden om even het ziekenhuis te ontvluchten en thuis te lunchen.Eenmaal thuis, ben ik maar gewoon even gaan zitten en heb ik bedacht dat ik niet iedereen ineens kan zien. First things first. Mensen met acute dingen eerst en andere dingen kunnen wachten. Toch moeilijk om zulke beslissingen te nemen als je nog niet echt een overzicht hebt over de afdeling.Toen ik had geluncht en had bedacht dat ik me eerst over de opgenomen zwangere vrouwen ging bekommeren werd ik natuurlijk geroepen door een verloskundige.
Het ging niet goed met een bevalling. De moeder had wel volledige ontsluiting, maar geen drang om te persen. Tsja... Dat was drie uur geleden ook al zo, maar nu ging het ook nog slecht met het kind, dus dan wordt de dokter erbij geroepen voor een keizersnede.
Ik mocht mijn eerste dag dus eindigen met een keizersnede.
Welkom in Haydom :-)
Gelukkig voor moeder, kind en mijzelf ging het heel soepel. De kop is eraf!
De tweede dag was ik helaas ziek en heb ik in bed doorgebracht. Vandaag was ik gelukkig weer beter en ging het al een heel stuk beter dan maandag. Ik heb dus goede hoop. De verwachtingen en de lat heb ik maar niet te hoog gelegd. Ik heb zeker een maand nodig om mijn draai te vinden en het gevoel te hebben dat ik het een beetje in de hand heb. En dan nog...
Anyhow, het lijkt er wel op dat het gaat klikken tussen deze plek in de middle of nowhere en mij. Een jaar lang, ben erg benieuwd wat het allemaal gaat brengen!

8 opmerkingen:

  1. Annemiek van Vliet6 augustus 2009 om 21:44

    Heeey Meissie,

    Wat een belevenissen zeg.
    En dan maar denken dat ik het druk heb op mijn poli ;-)
    Had je al eens een solo-sectio gedaan??? Szspannend.

    iig Super leuk om je belevenissen te volgen.

    Liefs Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha El!

    Whoe mooie kroon op eerste dag, zo'n gezond kindje! Beetje veel indrukken zo klinkt het! Hang in there! Ik blijf je vol spanning volgen. Veel liefs uit tropisch Utrecht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beppie Velthuizen9 augustus 2009 om 17:21

    hoi Ellen,
    Ik volg je belevenissen met grote belangstelling. Goed van je dat je bij al die hectiek je hoofd koel weet te houden. Wat een indrukken allemaal... Ik hoorde vanmiddag van je moeder dat je met een paar meiden bent gaan klimmen dit weekend. Toch nog tijd voor ontspanning, goed zo. Heel veel succes, een mooie tijd en heel veel liefs van Beppie en de andere Velthuisjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Ellen,

    Bewonderingswaardig hoe je daar al bezig bent, en wat is het er mooi.
    Ik heb de link ook naar mijn ouders doorgestuurd en ze hebben het allemaal met interesse gelezen.
    We volgen je, succes met je patienten en ziekenhuis.En geniet van je mooie huis en omgeving!

    Lieve groeten,
    uit bunde
    ps misschien binnenkort uitgebreid met een pup....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Ellebel!

    Leuk om je verhalen te lezen! Wel een heftig begin! Ik zou snel een surrogaat Mamma Swai opduikelen... Wij zijn inmiddels terug uit Zweden. Met een kano en een tentje dwars door verlaten Zweden. Zon, kampvuren, vissen en prachtige natuur; een aanrader!
    Nog 2 weekjes SEH en dan Lombok; ook een beetje buitenland ;-)

    Veel sterkte en plezier!! Tutaonana badaaye!

    Juul

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha die Ellen, wat een mooie foto's! En wat leuk om weer zo te mogen/kunnen meeleven! Tuurlijk zal je ned. wel eens missen, zou vreemd zijn als dat niet zo was toch!? Wel goed dat je je realiseert dat je tijd nodig hebt daar te wennen!
    En net als in mexico alweer een wereldburger op deze aardkloot gezet! Jammer dat er dit keer geen beeld bij is (grapje) Hoe ist met je tuintje? heel veel gr Joke en Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  7. he ellen,

    heftige verhalen zeg.

    ik zit nu in Bonn, met ander keyboard op computer (z=y), dus blindtzpend wordt het even anders.

    kan me goed voorstellen dat je even timeout nodig had na yo´n eerste dag.

    ik kom 16 oktober aan, en ga daarna naar arusha voor talenschool.
    succes anyways en tot ziens

    ps. had net een uitgebreide reactie geschreven die er niet is komen opstaan, dus nu even kortere versie.

    groet

    je tropencollega JJ

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ellen,
    Leuk om je ervaringen te lezen en je foto,s te bekijken.Dat huisje is ook niet verkeerd.Wel overweldigend allemaal, maar jij slaat je daar, zo te lezen, goed doorheen. Ik hoop dat je heerlijke groenten uit je tuintje haalt want vers moet wel van ver gehaald worden begrijp ik. Hou je taai en groetjes,
    Christien

    BeantwoordenVerwijderen